Geng Berus Gigi..

28 Julai 2011

Kelebihan Solat Trawih Mengikut Malam.....

Assalamualaikummm blogger-blogger and reader-reader skalian...


incik google punyer...


HAH..!!(oi kucim terbang.<melatah>)..tuuu dio...ape..??..kowam ingat kowam jer yang tak sabo-sabo nak puasa...Upin ngan Ipin pun dah tak sabar nak puasa tau...hehehe..(eh..bergurau pulak...)

Okx2..ari nie..aku nak bagi tazkirah free sikit kat kowam boleh tak..??..sape cakap takleh tu..??..pegi maen jaoh-jaoh ok...tapi kalau kowam rase kowam baekk..hensem..cute...kowam stay arr kat sini ok..(ayat-ayat memuji coz nak ambik hati...)

Dah-dah back two da topic..Memang bukan bulan Ramadhan arr kalau takdek solat trawih betol tak..??..arr..nie aku nak tanya siket sbelum aku start tazkirah nie..kenapa firstday solat trawih penoh smacam jer masjid...sampai nak solat pun kene solat kat parking masjid..(aii..lelebih nampak...)..tapi bile dah sampai minggu ke 3 makin kurang..minggu ke 4 tinggal sparuh....minggu last 10 orang..aku rase 2 hari sbelom raye tu tinggal pak imam ngan bilal jer aku rase...(ok..ayat yam last tu memam aku tipu...)

OKx2..sbelom aku malalut ke arah yam lebih kritikal labih baek kowam bace jer ape yam aku tulis kat bawoh nie....



1. Kelebihan Solat Tarawih Malam Pertama Diampuni dosa orang-orang yang beriman sebagaimana keadaannya baru dilahirkan.

2. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kedua Diampunkan dosa orang-orang yang beriman yang mengerjakan solat Tarawih, serta dosa-dosa kedua ibubapanya.

3. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketiga Para malaikat di bawah 'Arasy menyeru kepada manusia yang mengerjakan solat Tarawih itu agar meneruskan solatnya pada malam-malam yang lain, semoga Allah akan mengampunkan dosa-dosa mereka.

4. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keempat Orang-orang yang mengerjakan solat Tarawih akan memperolehi pahala sebagaimana pahala yang diperolehi oleh orang-orang yang membaca kitab-kitab Taurat, Zabur, Injil dan Al-Quran.

5. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kelima Allah SWT akan mengurniakan pahala seumpama pahala orang-orang yang mengerjakan sembahyang di Masjidil Haram, Masjidil Madinah dan Masjidil Aqsa.

6. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keenam Allah S.W.T akan mengurniakan kepadanya pahala seumpama pahala malaikat-malaikat yang bertawaf di Baitul Makmur serta setiap batu dan tanah berdoa untuk keampunan orang-orang yang mengerjakan tarawih malam itu.

7. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketujuh Seolah-olah ia dapat bertemu dengan Nabi Musa a.s serta menolong Nabi itu menentang musuhnya Fir’aun dan Hamman.

8. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kelapan Allah S.W.T mengurniakan pahala orang yang bersolat tarawih sebagaimana pahala yang dikurniakan kepada Nabi Ibrahim a.s.

9. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kesembilan Allah S.W.T akan mengurniakan pahala dan dinaikkan mutu ibadat hamba-Nya seperti Nabi Muhammad s.a.w.

10. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kesepuluh Allah SWT mengurniakan kepadanya kebaikan dunia dan akhirat.

11. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kesebelas Ia meninggal dunia di dalam keadaan bersih dari dosa seperti baru dilahirkan.

12. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduabelas Ia akan dibangkitkan pada hari kiamat dengan muka yang bercahaya-cahaya.

13. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketigabelas Ia akan datang pada hari kiamat di dalam keadaan aman sentosa dari sebarang kejahatan dan keburukan.

14. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keempatbelas Malaikat-malaikat akan datang menyaksikan mereka bersolat Tarawih serta Allah S.W.T. tidak akan menyesatkan mereka.

15. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kelimabelas Semua malaikat yang memikul ‘Arasy dan Kursi akan berselawat dan mendoakannya supaya Allah mengampunkannya.

16. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keenambelas Allah S.W.T. menuliskan baginya dari kalangan mereka yang terlepas dari api neraka dan dimasukkan ke dalam syurga.

17. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketujuhbelas Allah S.W.T menuliskan baginya pahala pada malam ini sebanyak pahala Nabi-Nabi.

18. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kelapanbelas Malaikat akan menyeru: Wahai hamba Allah sesungguhnya Allah telah redha denganmu dan dengan kedua ibu bapamu (yang masih hidup atau yang sudah mati).

19. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kesembilanbelas Allah S.W.T akan meninggikan darjatnya di dalam Syurga Firdaus.

20. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh Allah S.W.T mengurniakan kepadanya pahala sekelian orang yang mati syahid dan orang-orang soleh.

21. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh satu Allah S.W.T akan membina untuknya sebuah mahligai di dalam syurga yang diperbuat dari cahaya.

22. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh dua Ia akan datang pada hari kiamat di dalam keadaan aman dari sebarang huru-hara pada hari tersebut.

23. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh tiga Allah S.W.T akan membina untuknya sebuah bandar di dalam syurga daripada cahaya.

24. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh empat Allah S.W.T akan membuka peluang untuk dua puluh tahun ibadat bagi orang-orang yang mengerjakan solat Tarawih pada malam tersebut.

25. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh lima Allah S.W.T akan mengangkat seksa kubur darinya.

26. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh enam Allah S.W.T akan mengurniakan pahala empat puluh tahun ibadat bagi orang-orang yang mengerjakan solat Tarawih pada malam tersebut.

27. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh tujuh Allah S.W.T akan mengurniakan kepadanya kemudahan untuk melintasi titian sirat sepantas kilat.

28. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh lapan Allah S.W.T akan menaikkan kedudukannya seribu darjat di akhirat.

29. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh sembilan Allah S.W.T akan mengurniakan kepadanya pahala seribu haji yang mabrur.

30. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketigapuluh Allah S.W.T akan memberi penghormatan kepada orang yang bertarawih pada malam terakhir dengan firman-Nya (yang bermaksud): Wahai hambaku!, makanlah segala jenis buah-buahan yang Engkau ingini untuk dimakan di dalam syurga dan mandilah kamu di dalam sungai yang bernama salsabil serta minumlah air dari telaga yang dikurniakan kepada Nabi Muhammad s.a.w. yang bernama Al-Kautsar.
 Dahx2...bulan Ramadhan ade 30 hari jew..lepas tu raye..(T_T)..sedih pulak rase nak tinggalkan Ramadhan...(prasan baek..puase pun tak start lagi..)..lepas bace kelebihan-kelebihan solat terawih tu..rase macam tak nak tinggal jer....tapi ye arr...kite hanye mampu merancang..tuhan yang menentukan..yer takk..??..(waaa...dah pandai bermaen bahase pulak...)

OKx2..macam bese..kowam ade adap kowam jage...kowam ade agama kowam pelihara..kowam ade otak..??..kowam PK lar sniri..Assalamualaikumm....

p/s:jom reramai countdown untuk puasa....^_^

8 3 orang nak menyampuk:

teha berkata... [Reply]

hurmm... hope sngt dpt buat penuh smbhyg terawih taon nie sbb taon lps bnyk yg trtggl.. :)

teyn teyn berkata... [Reply]

nice sharing awk!

IkhAnif berkata... [Reply]

teha:same lar kite...:( taun nie niat nak penuh jugak...

IkhAnif berkata... [Reply]

teyn-teyn:thnk awak..^_^

::ini belog saya . cinta hati saya:: berkata... [Reply]

terawih oh terawih

nice sharing

choki harap choki pun dapat buat solat terawih penuh

selamat berpuase ye :)

IMANSHAH berkata... [Reply]

sepuluh malam yg pertama tu penuh le, then lepas tu mana hilang

IkhAnif berkata... [Reply]

choki-choki:selamat jugak..jngn sengaje nak ponteng tau..kalau tak..tak dapt coki-coki free...hehehe

IkhAnif berkata... [Reply]

imanshah:biaselar..bile lebih kejarkan raya berbanding dengan bulan Ramadhan...