2 Julai 2011

MisTeri LEbUhrAYa kArak...--__--..


Assalamualaikummm....

Waaa...tak sangke arr...dah sbulan aku berblogger..(action lebih baru sbulan bukan stahun..)...jadi sempena cukup sbulan umo blog aku nie..meh aku nak crite sket....ermmm...,kowam nak denga crite hantu tak...??..(denga..??..bace larr)...

apsal tetibe klua yam nie nih..???

yam sbenonyer crite nie lebih afdal bile dibace pada waktu malam...baru ade feel sket..yer tak....??

Alright jom duduk rapat-rapat dengan lappy tue...bagi yam nak buang air tue baek pegi dulu takut nanti terkluo pulak....
Dah..???..amboi cepatnyer…hehehe..dahx3 jom continued….

Kowam kenal tak kat mane letaknye Highway Karak nie..??..kalau tak,,try kowam usha peta kat bawah nie..
yam warne oren tu arr highway die...seram tak..seram tk..??

 Alright..aku rase kowam dah nampak dah sket-sket..malam nie jom kite selami kemisterian highway Karak...Sbelum aku startkan misterius Highway Karak nie..meh aku mulekan dengan sdikit ringkasan mengenainya OK..??::

Lebuhraya Karak (E8) atau name rasminya Lebuhraya Kuala Lumpur-Karak adalah lebuhraya capaian separa sejauh 60 km menghubungkan KL dengan bandar Karak di Pahang...(dah macam kaunter maklumat dah) Lebuhraya ini mempunyai sepasang terowong di kawasan peranginan terkenal di Malaysia iaitu Genting Highland. Lebuhraya ini pada asalnya merupakan lebuhraya 2 lorong bertol sebelum dinaiktaraf  kepada lebuhraya ekspres penuh pada tahun 1997.Had laju lebuhraya ini adalah 90 km/j...(laju tuu..memam patut arr ramai yam go first)

nie arr trowong berkembar dlm crite kat atas tu...

Apa yang menariknya Highway Karak(HK) nie…??..adekah ia merupakan tempat pelancongan??..(penah try gi buat rombongan satu bas malam-malam..??)Umumnya,sepertimana yang kowam semua tahu…HK banyak meninggalkan tragedi misteri serta kemalangan yang banyak meragut nyawa manusia serta binatang(yam bernaseb malang)
Kowam penah denga tak kemalangan yam palim dasyat yam membabitkan trak FRU sehingga diabadikan dalam lagu Pusara Di Lebuhraya oleh kumpulan Ekamatra...
ni la lagu dia...layan jap sbelum sambung...

Tak cukup dengan itu…ade beberape pemandu yam penah melalui kawasan tersebut mendakwa ternampak seseorang di tengah-tengah lebuhraya atau kereta Volkswagen yang menentang arus jalan dan cuba melanggari mereka.Juga kadang-kadang volkwagen itu akan membawa kereta dengan perlahan dan menghalang pemandu lain.. kalau kowam try memotong kereta Volkwagen tu,masuk gaunglah jawabnye….sbagai sowang kawan aku nasihatkan agar kowam tidak melalui kawasan ini pada waktu malam…tak yah lar buat nanye jer…
ni ker krete volkswegan yam dikatekan tu..???

Banyak kisah-kisah misteri yang berlaku di Highway Karak….sperti…Hantu takdek kepala.,perempuan tua yang sering berlegar-legar,,,selekoh misteri n macam-macam lagi (kalau nak tahu lagi try pegi)….So,,aku bagi 3 story-mory kat kowam..bace dulu nanti kite crite blik OK…^_^

Kes 1 :
Kejadian ni terjadi pada suatu senja, sekitar tahun 1995 di satu kawasan di dalam daerah Bentong. Kami sedang dalam perjalanan ke Kuala Lumpur. Di dalam remang-remang senja, suasana kiri kanan jalan sememangnya sepi dan sunyi. Cuma pepohon getah berbalam-balam berdiri kaku sepanjang jalan raya yang kami lalui.....kadang-kadang, kelihatan kilang papan tersergam gah di tepi jalan. Sehingglah kami tiba di satu kawasan. Dari jauh bertentangan arah kami, kelihatan seorang lelaki berjalan kaki seorang diri di atas bahu jalan. Lelaki itu memakai seluar khaki, dan berbaju oren. Saya antara endah tak endah dengan susuk tubuh lelaki itu. Jam ketika itu menunjukkan ke angka 7.30 malam. Sehinggalah kenderaan kami menghampiri nya, saya tersentak, saya terperasan, pelik sungguh, lelaki itu tidak bermuka, mukanya licin seperti pinggan. Kenderaan kami terus meninggalkan lelaki misteri itu, jauh dibelakang. Saya terdiam sebentar, antara percaya dan tidak. Perlahan-lahan sepupu saya bersuara kepada ibunya, "mak, orang lelaki tu tak de muka ke?" pantas sahaja ibunya menyanggah, "hang ni mulut cabul!!!" Rupa-rupanya bukan saya seorang sahaja yang terlihat. Sehinga kini lelaki itu masih menjadi misteri kepada saya…

Kes 2 :
Kalau sebelumnya Rosnah seringkali tergelak kecil tidak percaya apabila mendengar kawan-kawannya bercerita soal misteri. Tetapi apa yang dialaminya malam minggu lalu, benar-benar menyedarkan dirinya bahawa makhluk halus memang wujud di alam ini.
Rosnah masih ingat lagi, malam itu syarikat tempatnya bekerja menganjurkan jamuan makan malam tahunan, di salah sebuah hotel terkemuka di tengah-tengah ibu kota. Sungguhpun majlis tamat sebelum menjelang tengah malam, namun disebabkan hujan turun dengan lebatnya, Rosnah nyaris-nyaris tertinggal bas untuk pulang ke rumah. Bersama-sama Mona yang kebetulan mendiami kawasan perumahan berhampiran, mereka duduk di belakang perut bas kerana tahu-tahu ajelah kalau perkhidmatan bas terakhir, pasti penuh penumpang.Selepas membayar tambang kepada konduktor bas, mereka berborak-borak kosong. Bas pula laju memecut keheningan jalan raya. Hanya sesekali berhenti menurunkan penumpang apabila loceng dibunyikan. Sedang asyik Rosnah dan Mona bersembang, pemandu bas tiba-tiba menekan brek kecemasan.
Kedengaran pemandu merungut-rungut marah pada sesuatu yang mereka sendiri tidak fahami butir bicaranya. Suasana menjadi hingar-bingar, ada yang meluru ke hadapan untuk melihat apa yang terjadi. Tidak kurang juga yang berpandang sesama sendiri, tertanya-tanya.
“Bertenang, bertenang... jangan kecoh-kecoh. Bukannya kita langgar orang tapi ada masalah teknikal sikit, tak de apa-apa,” kata konduktor bas sambil meminta beberapa pemuda yang berada di belakang tempat duduk pemandu, kembali ke tempat masing-masing.
“Apa hal bang, tayar pancit ke?” Tanya pula seorang gadis India kepada konduktor tadi. Rosnah yang tidak senang duduk mula berdiri, meninjau-ninjau keluar tingkap untuk melihat sekeliling. Tetapi keadaan lampu jalan yang agak malap, membataskan penglihatannya.
Sambil mengangkat bahu dan menggeleng-gelengkan kepala, konduktor tersebut kembali ke hadapan semula.
“Eh Mona, kau agak-agak bas ni kenapa ha? Kalau nak kata dia langgar orang, mesti kita dengar jeritan, tapi entahlah, kan...” kata Rosnah cuba turun tetapi ditegah oleh Mona.
“Tak payahlah kita pulak nak turun, kan ke hujan masih renyai-renyai. Biarkan mereka yang menyelesaikan, apa pun masalah yang berlaku. Lagipun tak manis, kita orang perempuan menyibuk tak tentu pasal, malulah...,” ujar Mona berulang-kali.
Belum sempat Rosnah menyampuk kata-kata Mona, bas kembali bergerak tanpa sebarang amaran, sehinggakan dua tiga orang penumpang yang masih berdiri terhuyung-hayang mencari tempat duduk. Dengan nada menjerit, pemandu bas meminta semua penumpang menutup tingkap jika ada yang terbuka, atau tidak bertutup rapat.
“Cepat sikit...,” ujarnya dengan suara sedikit tenggelam-timbul kerana hujan lebat turun secara tiba-tiba. Rosnah mula rasa tidak sedap hati. Kerana tidak mahu menakutkan Mona, dia hanya mendiamkan diri. Dipandangnya wajah gadis India yang duduk berhampiran dengannya tetapi sepantas itu juga, Rosnah memalingkan mukanya ke hadapan.
Kelu lidahnya hendak berkata-kata, hinggakan mahu mencuit tangan Mona pun dia tidak terdaya. Dalam hatinya hanya mampu membaca, beberapa potong ayat suci yang sempat terlintas di hati, itu pun ada yang lintang-pukang. Sambil berdoa agar bas cepat sampai, Rosnah sebenarnya tidak pasti apakah yang perlu dilakukannya sekarang.
Khayalannya terhenti apabila Mona mengoncang-goncangkan bahunya sambil memberi isyarat, mereka sudah hampir sampai ke hentian seterusnya iaitu pondok bas di hadapan taman perumahan mereka. Tetapi peliknya walau berulang kali Mona membunyikan loceng, pemandu tetap meneruskan perjalanan.
“Bang... berhentikanlah bas! Rumah kami dah terlepas ni, tak dengar ke?” Kata Mona dengan nada separuh marah. Tidak mempedulikan permintaan Mona, bas terus dipandu laju sehinggalah tidak lama kemudian, pemandu membelokkan bas masuk ke dalam kawasan balai polis.
Apa lagi, sepantas kilat dia membuka pintu bas dan meluru ke perut balai diikuti beberapa penumpang lain. Rosnah yang sedari tadi seperti dipukau, turut mengambil tindakan serupa dengan menarik sekuat hati tangan Mona agar menurutinya.
Beberapa anggota polis yang masih bertugas, keluar mendapatkan mereka dan setelah pemandu dan konduktor menceritakan segala-galanya, barulah Mona tahu keadaan sebenar. Itu pun puas Rosnah mengiakan apa yang diperkatakan, sebagai bukti dia turut melihat kejadian tersebut.
Sah! Seperti mana yang Rosnah nampak, memang gadis India itu tidak berkepala dan itulah puncanya pemandu bas melakukan brek kecemasan. Ini kerana dia sendiri tergamam apabila kepala gadis itu, melayang-layang di hadapan cermin hadapan bas. Peliknya apabila diperiksa, gadis India itu tiada di tempatnya, tetapi bas tersebut berbau busuk dan hanyir...

Kes 3 :
Beberapa tahun yang lepas, satu keluarga berbangsa melayu dalam perjalanan pulang ke Terengganu untuk menziarah saudara mara di kampung. Mereka semuanya berempat iaitu sepasang suami isteri dan dua anak perempuan mereka. Mungkin ingin mengelakkan jalan yang sibuk, mereka bertolak agak lewat dan sesampainya di Tol Gombak, jam telahpun menunjukkan tepat pukul 12 tengah malam.
“Bang, jangan bawak laju sangat bang, Ayu dengar kat area depan tu banyak accident tau,”“Alah, abang tahu tapi kereta dah bikin cam ni mana boleh slow, kenalah lenjan habis, heh”, balas Hamid.Sementara mereka berdua sibuk berbual, anak-anak mereka telah pun lena tidur di belakang. Ayu cuba menahan dari tertidur untuk berbual dengan suaminya agar tidak merasa mengantuk jika memandu sendiri. Ketika sedang asyik berbual tiba-tiba kedengaran bunyi rempuhan.“Ah, sudah apa yang kita terlanggar tadi?”“Bang, try check entah-entah kita terlanggar orang melintas ke, susah kita dibuatnya bang” kata Ayu kepada suaminya.
Akur dengan kehendak isterinya, Hamid memberhentikan keretanya di bahu jalan. Hamid keluar dari kereta dan cuba meninjau jalan yang telah dilaluinya tadi tetapi gagal menjumpai apa-apa. Hamid mengambil keputusan untuk meneruskan perjalanannya, tetapi entah mengapa enjin keretanya tidak dapat dihidupkan.“Eh…pelik tadi ok je, orang nak cepat dia buat hal pulak!”bentak Hamid.“Kenapa bang?…rosak ke, trylah tengok-tengokkan enjin tu”, balas Ayu.
Apabila bonet depan dibuka, Hamid dapati keretanya kekurangan air. Hamid menyumpah-nyumpah dirinya kerana kecuaiannya menyebabkan mereka sekeluarga tersangkut di tengah-tengah Lebuhraya Karak. Memikirkan kemungkinan ada anak sungai berhampiran, Hamid mencapai botol dari dalam kereta dan berjalan seorang diri dalam kegelapan malam. Sebelum itu sempat dipesan kepada isterinya agar semua pintu dikunci dan jangan melayan jika ada orang selain darinya yang datang.
Sambil berjalan, Hamid menyumpah-nyumpah dalam hati. Kemarahannya reda bila mendapati ada cahaya di depannya, lantas dia menuju ke arah tersebut. Cahaya tersebut adalah bayangan cahaya bulan pada air sungai, tanpa berlengah Hamid memenuhkan air ke dalam botol yang dibawanya. Keadaan di sekeliling sungai sepi, hanya sesekali desiran angin malam membuatkan tubuh Hamid menggeletar kesejukan.
Ketika sedang mengambil air Hamid memandang sekelilingnya, hanya pohon-pohon tua yang berbentuk ganjil,besar,tinggi dan kelihatan menakutkan. Dan ketika itu pandangan Hamid tertumpu pada sebatang pohon tua yang berada di hadapannya. Lamunannya tersentak bila dia mendapati ada sesuatu yang bergerak di balik pokok. Hamid mula mengundurkan diri, memikirkan kemungkinan ianya binatang buas. Tetapi sangkaannya meleset bila perlahan-lahan ada sekujur tubuh di tutup kain putih keluar dari balik pokok.
Tanpa menanti botol penuh Hamid segera mengangkat kaki sambil mulutnya terkumat-kamit membaca Ayat Kursi. Ketika berlari pendengarannya dikejutkan dengan suara perempuan menjerit keras, diikuti dengan raung tangis berpanjangan. Sinar rembulan membantunya melihat dengan jelas akar-akar pokok yang berselirat agar tidak tersungkur. Sesampai di kereta isterinya terkejut melihat suaminya yang ketakutan.Terketar-ketar Hamid cuba menyatakan sesuatu.
Dengan cepat Hamid mengisi air dan terus menghidupkan enjinnya. Ketika hendak meneruskan perjalanannya, sempat dia menjeling pada cermin pandang belakang dan alangkah terkejutnya Hamid bila mendapati tubuh berbalut kain putih tadi berada di belakang keretanya tetapi kali ini Hamid dapat melihat dengan jelas mukanya. Kulitnya kering kontang, berkeriput dan biji matanya tersembul keluar.
Ketika itu juga hidungnya dapat menangkap bau busuk seperti mayat yang terbiar. “Ayu, jangan pandang belakang”, kata Hamid mengingatkan isterinya. Walaupun Hamid menekan habis minyak tetapi dirasakan keretanya bergerak terlalu perlahan dan makhluk yang mengejarnya telahpun berada di sebelah kanannya. Isterinya telah pun pitam bila memandang makhluk tersebut. Kini hanya tinggal Hamid seorang menghadapi makhluk tersebut.
Keesokan harinya terpapar di dada akhbar sekeluarga maut ketika dalam perjalanan pulang ke Terengganu. Keretanya terperosok ke dalam sungai yang letaknya sejauh 1 kilometer dari bahu jalan!! Sehingga kini bagaimana kereta tersebut boleh terbabas sejauh itu masih menjadi misteri yang belum bertemu jawapannya….

Arr camner…seram tak..seram tak..???..aku rase kowam mesti tak rase seram pun kan....

Aik..??..tadi cakap tak seram..yang sampai menyorok bawah bantal tue ape cer..??..hehehe..jadi moral of da story..iman mesti kuat sebab mende nie tak branie kacau kite kalau kite always ingat pade maha penciptaso daripade crite di atas,,kowam ade akal kowam nilai kowam ade agame kowam pegang..kowam ade otak kowam PK lar sniri..Assalamualaikummm….



p/s:YEAHX2...sbulan lagi nak pose...puase tahun lepas ape cer..dah habis ganti ke blom..??..kalau blom tu cepatx2....!!!..
p/s:try kowan maen follow memollow ngan dier nie...die nie sowam blogger yam macam aku..still hijaux2 gitu..hakx3.ni blog die..so ringganx2kan arr tngn untuk memollow kami yer....

11 3 orang try hard:

Bui Idzra Ryn berkata... [Reply]

uiii,mmg meremang bulu roma baca..patutlah sll dgr org eksiden dekat area tu..takutttt

!khAnif berkata... [Reply]

tu arr pasal...memam tak lalu dah jalan tu malamx2...

Qaseh berkata... [Reply]

huiit...seram kott..huhu

btw,i follow u...follow me back kalau suka...i'm new in blogging too..thanx...:)

tiey berkata... [Reply]

hahahahah....nih msti bawu suda tgok cite karak an,,,weksss,,,pi seram ugak,,nGeee,,, >_______<

IkhAnif berkata... [Reply]

Qaseh:thnk you qaseh...don`t wori be hepi arr...i`m follow you two...^_^

IkhAnif berkata... [Reply]

tiey:woit...camner boleh tau..??..pasang CCTV erk..hahaha..ape-apepun..thnx yaw...

Botak berkata... [Reply]

volkswagen kuning tu urban lagend je., bukan kat karak cerita keter ni tapi semua highway kat m'sia..

IkhAnif berkata... [Reply]

botak:mende tu aku tak tahu...tapi rasenyer tak dek dah volkswagen kuning tu..sebab diorang dah tukar ngan kete polo...hakx4

OrsoNero berkata... [Reply]

entry mantap~ terus tajam je telinga dengar bunyi2 sekliling~ chais~ hahah~

aswadz berkata... [Reply]

aik. citer yg last tu, kalo satu famili accident, sape yg menceritakan kisah hantu tu?

naiemah_ramli berkata... [Reply]

komen aswadz ada btolnya..sape yg cerita Ik? huhuhu

serius meremang ha aku baca..nak nagis ada..tkt wei..asal la ko bg link ni kat aku (T_T) hbs sjuk 1 bdan aku..