Geng Berus Gigi..

19 Ogos 2011

Misi Mencari 1001 Malam Bermula..(Tazkirah Ramadhan #3)

--Assalamualaikum to blogger-blogger and reader-reader--



Sedar tak sedar dah nak masuk hari kesepuluh terakhir dah kite...so aku rase ni tazkirah last aku..kalau nak skodeng kilik SINI and SITU..(dah macam pak ustaz dah..)..jadi meh sesama kite baca and ambik ape yam patut OK...>_<


Straight to da pointer...firstly...kowam tahu tak apa itu 1001 malam...kenape 1001 malam..bukan 1002 or 1003..wei lantak aku lar entri aku..(muahahaha)...just nak dipendekkan cerita coz beteri lappy aku dah nak habis and aku malas nak gi carik charger malam-malam nie...malam ini dikenali sebagai malam Lailatu Qadar.....


Arr..mesti kowam tau malam tu malam ape kan...mungkin kowam suma mesti dah slalu dengar and baca fasal malam Lailatul Qadar nie..tapi aku nak crite jugak lar serba sedikit sebagai panduan untuk kita bersama...


Oleh sebab aku bukannya Dato` Fadzilah Kamsah yam pandai  bertazkirah panjang lebar dalam bab-bab ni...jadi aku godek-godek jer maklumat nie dari bapak angkat aku iaitu pak google..(bile masa pulak die ngaku yam ko tu ank angkat die..??)


Malam Lailatul Qadar ni ALLAH kurniakan pada hambaNya sebagai salah satu nikmat yang ada.Pada malam tu, dikatakan malam yang lebih baik dari 1001 bulan. Korang pun entah sempat entah tidak nak hidup seribu bulan kan??..(ajal maut di tangan tuhan)..Pada malam Al Quran diturunkan, semua malaikat mengepakkan sayap diorang, semua alam akan terhenti dari berbunyi kerana mukjizat teragung sedang turun ke Bumi...(amacam suspen tak..??)


Kat sini aku nak senaraikan beberapa tanda-tanda malam lailatul qadar....:


  1. Kebiasaan serangga yang berbunyi malam akan senyap...(lipas,cicak,semut semua duduk diam time tuhh..)
  2. Keadaan malam tu cam suam-suam kuku..(tak panas..tak sejuk..aiii..macam order air dah nengok)
  3. Hati manusia yang bangun pada malam tu, akan merasakan perasaan tenang yang lain macam jerr...
  4. Malam tu terang...tak gelap gumpita...
  5. Pada keesokan harinya, pagi akan menjadi sedikit gelap disebabkan Malaikat-malaikat sedang naik semula ke langit...(ingat sedikit jer gelapnyer..mendung lar maksudnyer tuuhhh...)
Malam Lailatul qadar ni...kalau kita nak dapatkannya...firstly kita kena memburu malam tu, dan kedua, kita kena banyak berdoa....
Untuk memburu malam lailatul qadar lain yerkk..bukan macam kowam gi berburu awek-awek kat shopping kompleks tuh....kita kena tahu beberapa tips..antaranya ia muncul pada setiap malam ganjil...(ingat tu anak-anak ganjil..bukan genap...)..
Tapi kalau korang konfius or tak tahu ape itu no. ganjil and genap...ape ke salahnyer korang terus je cari 10 malam terakhir....tak kesah la genap ke ganjil ke...jangan risau..tak melimpahnyer pahala kowam tuhh...(tulis pandai..ko buat..??..)..Mudahan kita dapat berjumpa dengan malam yang mulia tu sebelum kita _ _ _ _ (bermula huruf M,akhir huruf I)..arrr..kowam yam cakap aku tak cakap...hehehehe...
Kalau da dapat malam tu...bersyukurlah kerana kita dipilih untuk merasakan nikmat lailatul qadar...tapi zaman sekarang nie makin berkurang dah orang nak carik malam nie..kalau kite bagi nasihat diowang cakap khutbah free..(aiii..geram bebeno nak lempo selipar jepon kat orang tuh...)
>kowam ade agama kowam jaga..kowam ade hati kowam cuci..kowam ade otak..??..kowam PK lar sniri..Assalamualaikummm...<

notakakikecik:dulu ade sowam pak ustaz nie bagitau kat aku..kenapa mula-mula puasa masjid penuh..shopping komplex kosom..tapi 10 malam terakhir....masjid kosom shopping komplex pulak penuh....>_<..

2 3 orang nak menyampuk:

Princess Nusy berkata... [Reply]

nice info! thanx for sharing..hehe..=)

IkhAnif berkata... [Reply]

mende amik dari pakcik google jer nih...heheheh